Projekt

Vše začalo tím, že jsem hledal modely H0 a náhodou jsem narazil na stránku Společnosti Moravských Parkových Drah. Jakožto "Hánulkář" jsem byl zvyklí na mé malé modely, a z modelů s personální obslhou (5" a 7")  jsem byl unešen...

Hned mě napadlo postavím si lokomotivu. Ale jakou???                                             Tak jsem si sepsal požadavky:

  • rozchod 127mm ("7palcovka" už je moc velká)
  • musí být úzkorozchodná (aby se do ní vešla výzbroj)
  • musí mít skutečnou předlohu
  • musí být česká

Finální verze lokomotivy je úzkorozchdná lokomotiva TU27.001, která sice není uplně tak česká (vychází z německé lokomotivy), ale jezdila s českým označením na drahách JZD (dnešní JHMD).

Navržení lokomotivy bylo velmi těžké, protože jsem měl jen pár hystorických fotek, ale naštěstí jsem poté zjistil, že model této lokomotivy vyšel do MSTS, takže jsem měl hned o několik více údajů.

Dále jak (čím) bude poháněna. První možnost byly baterie, ale u těch je nevýhoda-musí se nabíjet. Druhá možnost byl dieselový motor s řetězovou převodovkou, ale sehnat nějaký za rozumnou cenu... (také přišla otázka, jak ovládat rychlost a to je nad mé chápání). Takže jsem si vybral třetí možnost- dieselelektrickou lokomotivu.

Dále něco k výkonu. Nejvíce jsem vycházel z lokomotiv AEG, protože se nevíce shodují velikostí. Hned jsem šel na internet a vyhledal jsem elektromotor o výkonu 750w (0,75kw), 230v (i když aeg má napětí pouhých 24v, je to z duvodu toho, že mojí lokomotivu bude pohánět elektrocentrála), 50hz. Elektromotor jsem koupil na bazaru, jen jako zkušební a hned, jak bude vykazovat známky opotřebení, bude vyměněn. Zato elektrocentrála je úplně nová o max. výkonu 1,5kw a trvalém výkonu 1,3 kw + přípojka na 12v (bude použita na světla a klakson). Elektrocentrála je poněkud hlučnější, než jsem očekával, ale snad to částečně vyřeší akusická pěna uvnitř kabiny, a když ne, tak alespoň bude každý vědět, že jede TU27ka laugh.     Také jsem uvažoval o koupi stabilizátoru napětí (aby bylo napětí z centrály do regulace a následně pak do elektromotoru pořád stejné, ale to uvidím až při zkušební jízdě)

Když jsem měl centrálu i motor, musel jsem ještě malinko poupravit výkres, ale opravdu jen v řádech nekolika milimetrů. 

Pevně doufám, že lokomotivu stihnu dokončit do konce sezóny (ale pokud bych se do toho opravdu zapojil, mohla by být hotová do 6. parní olympie... no uvidíme).


Webové stránky zdarma