6. parní olympia

Dne 3. a 4.6 2017 se konal mezinárodní sraz modelů velkých měřítek, lokomotiv na rozchod 45mm, historické stroje 1:1 a parních, a dieselových stacionární strojů. Nádraží bylo už od rána plné zájemců o svezení. Po celý průběh akce se bylo na co dívat. Zájemci se mohli svést nejen klubovými, ale také některými hotujícími vlaky. Seznam zůčastněných mužete najít zde. Celou sobotu (tedy 3.6) bylo slunečné počasí, jako by byly už prázdniny.

Nádraží plné zájemců o svezení.

 

 

 

 

 

Dopravu zajišťovaly dvě velkokapacitní soupravy tažené lokomotivami T47.001 a T47.002. Dále lokotraktory Gmeinder a WDEF se zakrytými vozy a tři bateriové lokomotivy AEG. Z parních lokomotiv to pak byli Ponava, Krzenowic, Strassnitz, Solingen, Victoria a 345.190 aneb Všudybylka. Lokomotiva Strassnitz měla v sobotu odpoledne poruchu, nejspíše zadření šopátkové komory (zrovna, když jsem seděl ve vlaku) a po zbytek dne pak byla odstavená. Se Solingenem jsem se bohužel za celou akci nesetkal.

Cestující se mohli svést některými hostujícími soupravami. Jednalo se o lokomotivy Mölm, 2091.10, Johana, BE 4/4 BT 14 a 99 211.

Přihlášených modelů bylo letos opravdu hodně. Byly k vidění modely od měřítka 1:3 až 1:11,3 na rozchody 127 i 184mm (5" i 7.1/4"). Byli zde nejen účastíci z České Republiky, ale i Rakouska, Polska, Itálie, Německa, Anglie, Slovinska a Chorvatska. Vzhledem k počtu modelů se na trati občas vytvořily fronty. I přes občasné přibržďování byla jízda na trati plynulá. V takovém počtu modelů bývá časté setkání vlaků na trati- strojvedoucí houkají, lidé mávají- provoz, jak má být. Na nástupištích se davy tvořili jen chvilkově. Myslím, že každý cestující měl příležitost svést se vlakem, jakým chtěl. Dokonce jednou v neděli, jako by tam nikdo nebyl. Všechny vlaky byli na trati a na nástupišti asi jen 3-4 lidi.

V neděli po celé dopoledne bylo slunečné počasí, ale značne chladnější, než v sobotu. Zato po poledni se začalo ochlazovat a přihnaly se bouřkové mraky. Účasníci pomalu odstavovali a nakládali své lokomotivy. 

Jako vždy byl k akci doprovodný program. Bylo zde k vidění mobilní kolejiště SMPD na rozchod 45mm, parní hasící vůz, parní nákladní automobil škoda Sentinel, stacionární parní a dieselové stroje a strojky a historické autobusy, které vozily lidi za 20Kč k tramvajové smyčce v Modřicích a zpět a další historická vozidla.

Na závě chci říct, žě brněnská parková dráha patří k nejlepším drahám v Evropě. Poklonu všem lidem, kteří uspořádaly tuto obrovskou akci, a přeji, aby drželi laďku alespoň v takové výši, jako doposud. Některé modely na fotkách chybí, ale není to scválně. Prosě se se mnou nepotkali. Příští rok snad tuto akci navštívíme i s lokomotivou E225.001.

 

 

Text:  Antonín Mareš

Foto: Antonín Mareš, Antonín Mareš (st.), Jiřina Přerovská


Webové stránky zdarma